نمایش تبعات جنگ در «یک خراش کوچک»؛ مشکلات تئاتریها مثنوی هفتادمن است!
کارگردان نمایش «یک خراش کوچک»، معتقد است مشکلات تئاتریها مثنوی هفتاد من است و در چنین شرایطی، کار کردن در این عرصه دشواریهای زیادی دارد.
آرش محمدی نویسنده و کارگردان نمایش «یک خراش کوچک» که این شبها در تالار مولوی روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساختار کلی نمایش گفت: این اثر نمایشی، ساختاری تقریباً تکپردهای دارد که در سه بخش پیوسته و با برشهای لحظهای اجرا میشود. بخش عمدهای از متن نمایشنامه بر پایه دیالوگهای کوتاه و تلگرافی بنا شده و روایت آن از دریچه ذهن قهرمان داستان میگذرد، رویکردی که این اثر را به فضای اکسپرسیونیستی نزدیک کرده است. با این حال در برخی لحظات نیز تنههایی به رئالیسم میزند. این منطق در کارگردانی، طراحی صحنه، نورپردازی و حتی شیوه بازی بازیگران نیز دنبال شده تا فضای ذهنی شخصیت اصلی، بهجای بازسازی صرف یک موقعیت بیرونی، به تجربهای درونی برای تماشاگر تبدیل شود.
محمدی درباره فرایند شکلگیری نمایش «یک خراش کوچک» و ویژگیهای روایی آن توضیح داد: نقطه آغاز نگارش این اثر، حدود ۶ ماه پیش بوده است. نمایش «یک خراش کوچک» تلاش میکند با روایتی غیرمستقیم و از زاویهای متفاوت، به مسئله جنگ و تبعات آن بپردازد؛ جنگی که مکان و زمان مشخصی ندارد اما تأثیرات ویرانگرش بر افراد بیگناه و حتی مقاوم جامعه، نقطه کانونی داستان را شکل میدهد. شخصیت اصلی داستان کسی است که با بضاعت محدود خود، تلاش دارد به اطرافیانش کمک کند اما در نهایت در میانه یک فاجعه گرفتار میشود؛ فاجعهای که نسل بعد از او را نیز متأثر میکند.
تئاتر «یک خراش کوچک» یادآوری دردناک اما لازم از زخمهای پنهان جنگ بود… ممنون از تیم خلاق این نمایش
پاسخحذفجنگ فقط جبهه نیس تبعاتش هنوز توی زندگی خیلیها جریان داره. این نمایش عالی اینو نشون داد
پاسخحذف